Την εντύπωση ότι ενδεχομένως να παίζονται βρώμικα παιχνίδια, με κατάληξη να τεθούν σε ειδική διαχείριση και να πουληθούν έναντι ευτελούς τιμήματος τα Ναυπηγεία Ελευσίνας δημιουργούν οι κυβερνητικές παλινωδίες στη διαδικασία εξυγίανσης του δεύτερου μεγαλύτερου ναυπηγικού συγκροτήματος της χώρας.
Την ίδια στιγμή, οι ελληνικές εταιρείες που δραστηριοποιούνται στον αμυντικό τομέα βλέπουν τη μεγάλη προμήθεια των μαχητικών Rafale σαν μια χαμένη ευκαιρία για τον κλάδο, αφού η συμφωνία της κυβέρνησης με τους Γάλλους αφήνει στο... απόλυτο μηδέν τη συμμετοχή ελληνικών εταιρειών στο κορυφαίο εξοπλιστικό πρόγραμμα του 21ου αιώνα.
Η εικόνα που παρουσιάζει η κυβέρνηση, όσον αφορά την εξυγίανση των ναυπηγείων, είναι αντιφατική σε βαθμό... παρεξηγήσιμο: για μεγάλη χρονική περίοδο και μέχρι πρόσφατα, δια του υπουργού Ανάπτυξης, Αδ. Γεωργιάδη, η κυβέρνηση εμφανιζόταν να υποστηρίζει ένθερμα την προσπάθεια διάσωσης από την Onex, που έχει ήδη εγγράψει στο ενεργητικό της την επιτυχή προσπάθεια διάσωσης των Ναυπηγείων Σύρου.
Όταν, όμως, η Onex μπήκε στην τελική ευθεία για να καταθέσει το σχέδιο εξυγίανσης στο δικαστήριο, έχοντας τη σύμφωνη γνώμη των βασικών πιστωτών, δηλαδή των εργαζομένων, ένα άλλο υπουργείο, το υπουργείο Άμυνας, τράβηξε απότομα... χειρόφρενο, κρατώντας από τις 23 Δεκεμβρίου στα συρτάρια του το σχέδιο εξυγίανσης, χωρίς να δίνει την απαιτούμενη έγκριση ως πιστωτής, παρότι αυτό εμφανιζόταν αρχικά ως μια τυπική διαδικασία.
Η παρελκυστική τακτική του υπουργείου Άμυνας προκάλεσε έντονη αντίδραση των εργαζομένων, αλλά η χθεσινή συνάντηση με τον Ν. Παναγιωτόπουλο, αντί να διαλύσει την αβεβαιότητα, δημιούργησε νέα ερωτήματα. Κατά τη συνάντηση, ο υπουργός φέρεται να δεσμεύθηκε ότι θα φύγει από το υπουργείο το σχέδιο εξυγίανσης ως τις 15 Φεβρουαρίου.
Όμως, η ανακοίνωση που εκδόθηκε αργότερα άλλαζε αρκετά την εικόνα, καθώς σημειωνόταν ότι έως τις 15 Φεβρουαρίου το υπουργείο «θα έχει διατυπώσει τις απόψεις και τις παρατηρήσεις του προς το σκοπό της τελικής συναίνεσης σε αυτό». Αυτή η διατύπωση, «φωτογραφίζει» νέα καθυστέρηση, αφού το υπουργείο δεν δεσμεύεται να εγκρίνει το σχέδιο ως τις 15 Φεβρουαρίου, αλλά να υποβάλει «απόψεις και παρατηρήσεις», που, με τη σειρά τους, θα μπορούσαν να οδηγήσουν ακόμη και σε χρονοβόρες συζητήσεις για αλλαγές στο σχέδιο εξυγίανσης, που θα πρέπει να εγκριθούν και από τους άλλους πιστωτές.
Το άλλο μεγάλο θέμα που συζητήθηκε χθες, για το οποίο ο κ. Παναγιωτόπουλος έδωσε... απελπιστικά γενικόλογες απαντήσεις, είναι η συμμετοχή των Ναυπηγείων Ελευσίνας στα εξοπλιστικά προγράμματα του Ναυτικού, δηλαδή κυρίως στην προμήθεια νέων κορβετών, αφού ήδη οι φρεγάτες έχει συμφωνηθεί να κατασκευασθούν εξ ολοκλήρου στη Γαλλία.
Η τοποθέτηση του υπουργείου Άμυνας γι' αυτό το κρίσιμο θέμα, δεν έπεισε ότι υπάρχει η πολιτική βούληση εμπλοκής των Ναυπηγείων Ελευσίνας στο πρόγραμμα για τις κορβέτες, αφού γίνεται μόνο μια γενική αναφορά στην «εκπεφρασμένη βούληση της Κυβέρνησης και του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας για ναυπήγηση νέων μονάδων του Πολεμικού Ναυτικού στην Ελλάδα». Η αναφορά στην «Ελλάδα» θα μπορούσε να εκληφθεί ότι συνδέεται με τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά, ιδιαίτερα καθώς οι Γάλλοι της Naval, που φέρονται να έχουν τον πρώτο λόγο για τις κορβέτες, προτίμησαν να επισκεφθούν, στις αρχές Δεκεμβρίου, τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά.
Ο μεγάλος φόβος των εργαζομένων στα ναυπηγεία είναι πλέον ότι αυτές οι παρελκυστικές τακτικές σηματοδοτούν τη μείωση του κυβερνητικού ενδιαφέροντος για την τύχη των Ναυπηγείων Ελευσίνας και αφήνουν στον ορίζοντα να διαφαίνεται ακόμη και η επιβεβαίωση του «μαύρου σεναρίου», δηλαδή να καταρρεύσει η προσπάθεια διάσωσης από την Onex, να οδηγηθούν σε ειδική διαχείριση και να πουληθεί το ενεργητικό τους έναντι χαμηλού αντιτίμου, όπως συνέβη με τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά.
Ούτε ευρώ στην Ελλάδα από τα Rafale
Την ίδια ώρα, έντονος είναι ο προβληματισμός και των ελληνικών αμυντικών εταιρειών, που βλέπουν ότι η μεγάλη προμήθεια των Rafale, με τα πρώτα έξι να φθάνουν σήμερα στην Ελλάδα, δεν θα έχει αντίκρισμα για τις ελληνικές εταιρείες του κλάδου. Όπως σημειώνεται από πλευράς των ελληνικών εταιρειών, η προμήθειά των 24 Rafale, με το κόστος να ξεπερνάει τα 3 δισεκατομμύρια ευρώ από τη γαλλική DASSAULT δυστυχώς έγινε χωρίς να υπάρξει καμία δέσμευση από την ελληνική κυβέρνηση, ώστε να δοθεί έστω και 1 ευρώ ως υποκατασκευαστικό έργο στην εγχώρια αμυντική βιομηχανία και να επιστραφεί στη χώρα μέρος των χρημάτων αλλά και να αποκτηθεί τεχνολογία.
Την ίδια στιγμή, σημειώνουν, η γαλλική εταιρεία απέκρουσε όλες τις προτάσεις να συνεργασθεί έστω και με ξεχωριστές συμφωνίες με κάποιες ελληνικές εταιρείες, απαντώντας μάλιστα με αλαζονικό τρόπο. Αντιμετώπισε τις εταιρείες ως «αποικιοκράτης», όπως λέγεται, αρνούμενη ακόμα και να συναντήσει εκπροσώπους της για να συζητήσει μαζί τους.
Από την πλευρά των ελληνικών εταιρειών αναφέρεται το χαρακτηριστικό παράδειγμα της Ινδίας, όπου για την παραγγελία 36 Rafale ύψους 7,8 δισ. ευρώ η κυβέρνηση φρόντισε να υπάρχει συμφωνία για να επιστραφεί το 50% ως αντισταθμιστικά οφέλη με υποκατασκευαστικό έργο και μεταφορά τεχνολογίας σε 70 Ινδικές εταιρείες. Μάλιστα η Ινδία πρόσφατα επέβαλε πρόστιμο 185 εκατομμυρίων ευρώ στην Dassault καθώς καταγγέλθηκε από τις ινδικές εταιρείες ότι δεν συνεργάζεται μαζί τους. Αντίθετα, στην Ελλάδα δεν ανέλαβε καν τέτοιες υποχρεώσεις συνεργασίας.
msn
0 σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου